اسانس طبیعی

 

 

انواع اسانس و طعم دهنده های طبیعی موجود :

 

 

اسانس طبیعی لیمو

اسانس طبیعی پرتقال

اسانس طبیعی نعناع

butter natural

اسانس کره طبیعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اسانسهای طبیعی مخلوط پیچیده ای از مواد فرارو معطرهستند که توسط موجودات زنده و بیشتر، گیاهان بیوسنتز می شوند. اسانسهای طبیعی عمدتاً بوسیله تقطیر با آب، بخار آب و یا فشردن در مورد مرکبات استخراج می شوند.

اسانسهای طبیعی به عنوان منبع طبیعی مهم برای محصولات طبیعی تجدید شونده مورد توجه می باشند، عصاره های گیاهی و جانوری که توسط حلالهای مختلف بدست می آیند شامل اسانسهای طبیعی نمی شوند .

اسانسها طبیعی عمدتاً در گیاهان معطر وجود دارند . تعداد کمی از آنها از منابع جانوری مثل مشک،گربه Civet و اسپرم نهنگ و یا میکروارگانیسم ها بدست می آیند . شورای اروپا اسانس طبیعی “Essential Oil” را به عنوان محصولی که از ماده خام گیاهی بدست می آید تعریف کرده است. به خاطر ممانعت از استفاده مواد اولیه با منشاء جانوری در مواد عطر و طعم ، تنها تجارت اسانسهای طبیعی با منشاء گیاهی مجاز می باشد .

– کاربرد اسانسها:

تقریبا نمی توان کسی را پیدا کرد که در طول یک شبانه روز از اسانسها استفاده نکند. محصولات غذایی، خمیردندان ، صابون ، شامپو و داروها همگی به نوعی مواد معطر را در فرمولاسیون خود دارا می باشند و به طور کلی برای خوشبو کردن و یا خوش طعم کردن محصولات از این مواد استفاده می شود. اسانسهای طبیعی و اجزای آنها همراه با ترکیبات شیمیایی معطر و حلالها مجموعا عطرها(Fragrances) و طعمها(Flavours) را بوجود می آورند.

عطر  Fragrance  و   طعم  Flavour :

در فارسی تقریبا در تمام موارد کاربردی به این گونه مواد فرار و معطر ، ” اسانس ” گفته می شود حال اینکه این کاربردها کاملا جدا شده ;

عطر یا Fragrance : به مجموعه ای از مواد معطرگفته می شود که از طریق حس بویائی احساس می شود. مانند اسانس شامپو، کرم، ادوکلن و غیره. که به آن عطر گفته می شود .

طعم یا Flavour : مجموعه ای از مواد معطر و غیر معطر است که از طریق حس چشائی احساس می شود. مانند اسانس محصولات غذائی، داروها، خمیر دندان، آدامس و غیره که به آن طعم گفته می شود.

مزه یا taste : شامل شیرینی، شوری، ترشی و تلخی می شود( اخیرا طعم جدیدی به نام اومامی به آنها اضافه شده است). در حالیکه تعداد طعم ها بی نهایت است.