فرق وانیلا و وانیلین در چیست؟

 

فرق وانیلا و وانیلین  در چیست؟

وانیلا طعم دهنده طبیعی است که از گیاه ارکیده  Vanilla  planifoliaبدست می آید . عصاره وانیلا از میوه وانیلا استحصال می شود که پس از فراوری وانیلا طی پروسه ای خاص استحصال می شود. به همین دلیل وانیلا یا همان وانیل طبیعی طعم دهنده ای گران محسوب می شود.

وانیل که در بازار ایران متداول است همان وانیلین می باشد. وانیلین یا وانیل سنتتیک  به صورت طبیعی در چوب ، لیگنین وپوست سیب زمینی و… وجود دارد ودارای عطر بیشتری از وانیل وعصاره وانیل است وبه همین دلیل هم در صنعت بیشتر استفاده می شود. منابع تولید وانیلین وفراوری واستحصال آن ونحوه بسته بندی وانیلین از اهمیت بالایی برخوردار است  .

 

وانیلین ( وانیل مصنوعی )

یکی از این طعم دهنده های مصنوعی که به طور جداگانه روی بسته ذکر می شوند، وانیلین (وانیل مصنوعی) است که از آن به طور گسترده ای در شکلات و همچنین در مواد غذایی با طعم وانیل ، استفاده می شود. برخی از افراد فکر می کنند که به شکلات حساسیت دارند ، اما در واقع ممکن است به طعم دهنده های مصنوعی حساسیت داشته باشند. یک منبع طعم دهنده وانیل مصنوعی ، محصولات زائد کارخانه های تولید کاغذ است. منبع دیگر آن نفت است. بنابراین، در حالی که وانیلین از لحاظ فنی با طعم دهنده وانیل خالص ، یکسان است ، اما روش تولید آن منجر به ایجاد میزان زیادی از سولفاتها و آلاینده های دیگر می شود. هر یک از این طعم دهنده های مصنوعی محصول ترکیب صد ها نوع مواد شیمیایی هستند که اکثر آن ها از نفت مشتق شده اند. برای مثال، فرمول طعم دهنده تمشک مصنوعی عبارت است از وانیلین، اتیل وانیلین، آلفا یونون، مالتول، دی متیل سولفاید و غیره. پس میوه طبیعی کجاست ؟!

 

  

وانیلین باعث واکنش های آلرژیک می شود و دوپامین سولفو ترانسفراز (dopamine sulphotransferase ) که نوعی آنزیم کبدی است را محدود می کند. منبع وانیلین محصولات زائد کارخانه های تولید کاغذ و نفت است.

 

نکته این جاست که ماده مذکور با وانیل تفاوت دارد. این گیاه قوای جنسی را تقویت می کند، اظطراب و نگرانی را برطرف نموده و خلق و خو را بهبود می بخشد. وانیلین نسخه ارزان و شیمیایی گیاه اصلی است و همان طعم و بوی وانیل را دارد. برخی گزارش ها نشان می دهند که در ساخت آن، سمی ضعیف به نام  MSG  یا  Monosodium glutamate  به کار رفته است.

وانیلین هیچ نوع خاصیتی ندارد و می تواند با رهاسازی مواد شیمیایی احساس اعتیاد را در فرد ایجاد کند. برخی افراد با مصرف آن به سردرد و حساسیت نیز مبتلا می شوند.

 

وانیل و سلامت پوست :

پوسته وانیل دارای دانه‌های ریز معطری است که در شیرینی پزی و ساخت لوازم آرایشی کاربرد دارد. این دانه‌ها دارای مولکول‌هایی هستند که در جوان ماندن و شادابی و طراوت پوست موثر است.

در گذشته از وانیل تازه برای مراقبت‌های پوستی در مقابل نور خورشید استفاده می‌کردند. تحقیقات نشان می‌دهد که دانه‌های وانیل دارای مولکول‌هایی هستند که برای پوست خاصیت التیام بخشی و ترمیمی دارند.

بر اساس آزمایشات، مولکول‌های وانیل عملکرد پوست را تحریک می‌کند و باعث تسریع در رشد پوست می‌شود. متخصصان اظهار کردند: مولکول‌های وانیل در انسجام پوست، فرآیند جذب آب، طراوت، تازگی و استحکام پوست موثر هستند.

به گفته متخصصان، وانیل در تمام دنیا در درمان‌های پیری پوست کاربرد دارد. از ترکیب وانیل با روغن کنجد یا آفتابگردان خمیری بدست می‌آید که از خشکی پوست جلوگیری کرده و باعث نرمی و لطافت آن می‌شود.
از دیگر خواص این اسانس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جلوگیری از پوسیدگی دندان-  درمان درد و زخم معده

کمک به غلبه بر حالت تهوع و استفراغ

کمک به کاهش وزن و سروتونین

کاهش اضطراب و افسردگی و استرس

تنظیم قاعدگی

کمک به درمان زخم

پیشگیری از انواع سرطان، به خصوص کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

بهبود اختلالات عصبی، مثل بیماری آلزایمر و پارکینسون

توقف تغییر شکل سلول‌های خونی

پیشگیری از کم شدن حافظه

تحریک ترشح هورمون‌های مردانه و زنانه تستوسترون و استروژن)

جلوگیری از آلرژی

درمان سینوس و سرفه

کاهش التهاب ناشی از تشنج و تب

درمان التهاب و بیش‌فعالی و فعالیت زیاد سیستم‌های مختلف بدن، از جمله گردش خون، تنفس، گوارش و اعصاب